Milk (2008)

 2011.07.14. 18:57

 


Kép innen

Bár nagyon csábító a lehetőség, de mindent megteszek annak érdekében, hogy ne folyjak bele melegjogi kérdésekbe, ami már csak azért is lesz számomra nehéz, mert mindenféle csábítás és biztatás nélkül is napokig képes lennék a témáról beszélni.

A Milk című életrajzi drámát megjelenése után elképesztő mennyiségű díjra jelölték (8 Oscar, 4 BAFTA, 1 Golden Globe, hogy csak a legfontosabbakat említsük), két Oscar-t el is hozott (Legjobb férfi főszereplő - Sean Penn; Legjobb forgatókönyv). Bőven-bőven megérdemelve.

Önmagában hogy egy film húzóneveket vonultat fel egy jó dolog, olyan mint a Velveten a "villantot" szó a cikk címében, csak a filmek esetében ez nem kattintásszámot növel, hanem nézőket hoz. De nem szeretem, ha egy filmet csak azért tartanak jónak, mert húzónevek vannak benne, mert bőven van olyan film, amit telipakoltak híresebbnél híresebb színészekkel, csak a szereplőgárdában annyi már megnyert díj van, ami egy kisebb csordányi bika agyonnyomására elég lenne, mégsem működött a film. Nos, itt nem ez a helyzet. A főbb szerepeket nagy nevek viszik, hiszen a címszerepet az a Sean Penn játsza, akit már jól ismerhetünk a 21 gramm, a Titkozatos folyó (szintén Oscar-t ért), Nevem Sam, a Ments meg Uram! című filmekből. Továbbiakban ott van Emile Hirsch, akit legtöbben a Szüzet szüntess!, Úton a vadonba, vagy a Speed Race című filmekből ismerhetnek, azonban én mégis a szerintem méltánytalanul elhanyagolt 2010-es Woodstock a kertemben című filmet emelném ki, ami nekem már csak Jonathan Groff miatt is a személyes kedvenceim közé tartozik. Ott van továbbá Josh Brolin, aki a Nem vénnek való vidék, A tőzsdecápák - a pénz nem alszik, vagy A férfit látok álmaidban (jelenleg a mozikban) című filmekből lehet ismerős, vagy az a Diego Luna, aki a Dirty Dancing 2 férfi főszereplője volt. Szerintem nem kell külön mondanom, hogy mégis Sean Penn volt az aki a legtöbb nézőt vonzotta a filmszínházakba.

A színészi játékról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Sean Penn-nek (Milk Harvey) az Oscar járt, járt úgy is, hogy Brad Pitt-et és Mickey Rourke-ot hagyta maga mögött. Erről nincs is mit többet mondani. Elkapta a karaktert, komolyan vette a feladatot, nem kívánt sem több sem kevesebb lenni, mint amit a forgatókönyv megkövetelt.

Emile Hirsch (Cleve Jones) szintén meggyőzött, bár éreztem nála egy kis Woodstock a kertemben utóhatást. 23 éves volt, amikor eljátszotta a szerepet, ami nem kis szerep volt és én úgy látom, felnőtt a feladathoz. Követni fogom a továbbiakban, szerintem találni fogok még tőle gyöngyszemeket.

Josh Brolin (Dan White) egy kicsit kakukktojás nekem. Kulcsszerepe volt a történetben, azonban a karakter döntései mögött lévő háttér nem jött át úgy, ahogy kellett volna. *SPOILER* Dan White következetesen veszít politikai kérdésekben Milk-kel szemben, amely odáig vezet, hogy végül lemond a betöltött tisztségéről. Mikor külső hatásra úgy dönt, hogy megpróbál visszaszállni a nyergebe, nem sikerül neki, ami odáig vezet, hogy megöli Milk-et és a polgármestert (akit egyik személyes kedvencem Victor Graber - Alias, Titanic, Már megint Te, Glee és még ezernyi ismert film és sorozat - alakít). A film alapján ez csak sértettség, vagy ahogy egyes kritikák fogalmaznak, duzzogás okozza, holott az okok és indítékok ennél nyilvánvalóan sokkal összetettebbek. *SPOILER VÉGE. Amit viszont nem tudok eldönteni, hogy ezt a színészi játék elégtelensége, vagy a forgatókönyv hibája okozza.

Ott van továbbá Diego Luna (Jack Lira), aki messze túllépett a Dirty Dancing 2-es szerepén, megdöbbentően jól játszott, vagy James Franco (Scott Smith), akit azóta Oscar-díjra jelöltek férfi főszereplőként a 127 óráért és aki a Milk-ben is nagyon minőségi munkát végzett. Szerintem ő pár éven belül már nem csak Oscar-jelölt lesz, hanem előbb-utóbb valamivel el is fogja hozni a szobrocskát. Alison Pill (Anne Kronenberg) játéka is tetszett, kíváncsi vagyok, a jövőben milyen szerepekben láthatjuk, jelenleg nekem ígéretesnek tűnik.

A történet Harvey Milk politikus életének utolsó éveit dolgozza fel, aki a 70-es években vágott bele a politikába és az első nyíltan meleg személy volt, akit magasrangú tisztviselővé választottak. Sok vád érte a filmet hogy hatásvadász, hogy csak a feldolgozott téma miatt kapott az forgatókönyv Oscar-t, a nézők egy része szerint pedig unalmas. Hatásvadász? Igen. Ha nem lenne hatásvadász akkor valószínűleg egy művészmozikban kétszer vetített film lett volna, amit a világon a mai napig körübelül 1300-an ha láttak volna. Fel akarta hívni a figyelmet egy személyre, aki a melegjogi mozgalom egyik mai napig fontos példaképe, valamint egy témára, amiről nem csak érdemes, hanem kell is beszélni. A feldolgozott témának köze volt ahhoz, hogy a forgatókönyv megkapta a Oscar-t? Igen. Az Oscar sosem volt és sosem lesz politika mentes. Én elhiszem, hogy lehet nagyon jó filmet forgatni a cserebogarakról is, de senki sem fog úgy dönteni, hogy ezt kiemelten fontos a világnak, hogy lássa. Szerintem jól tette a Filmakadémia, hogy egy Oscar-ral fordított reflektort a filmre, hiszen nagyon jó vitaindító alkotás egy olyan témáról, ami borzasztóan messze áll attól, hogy a túl sokat beszélünk róla szintig eljusson. Unalmas? Sajnálom, hogy néhányan így látják. Tudom, hogy sokak számára a politika unalmas, azonban része az életünknek. Arról nem is beszélve, hogy jogtörténeti szempontból fontos időszakról mesél a történet, viszont ha ilyen megközelítésből nézzül, senki ne felejtse el a hollywood-i elemeket eltávolítani a gondolotmenetekből. Én ajánlani tudom a film megtekintését annak aki nem látta, szerintem én is még egy párszor újra fogom nézni.

Ezt pedig ajánlom mindenkinek elolvasni:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Harvey_Milk (rövidebb, magyar nyelvű változat)
http://en.wikipedia.org/wiki/Harvey_Milk (hosszabb, angol nyelvű változat)

IMDB: 7,8/10
http://www.imdb.com/title/tt1013753/

Rotten tomatoes: 94%/88%
http://www.rottentomatoes.com/m/milk/

port.hu: 7,9/10
http://www.port.hu/milk/pls/fi/films.film_page?i_film_id=98932

EZT NÉZTEM-blog: 8,2
(Sean Penn: 9/10; Emile Hirsch: 8/10; Josh Brolin: 7/10; Történet: 7/10; Benyomás: 9/10 +0,1 Alison Pill-ért, +0,1 Victor Graber-ért és Diego Luna-ért) 

 

Tetszett? Oszd meg ismerőseiddel! Nem értesz egyet vagy hozzáfűznél valamit? Esetleg van ötleted mit nézzen az EZT NÉZTEM? Kommentelj! Nekem minden visszajelzés aranyat ér.
Kövesd az EZT NÉZTEM-blog-ot Facebook-on is, így nem maradhatsz le a legfrissebb bejegyzésekről!

Címkék: politika oscar jog 2008 életrajzi dráma sean penn milk bafta golden globe josh brolin emile hirsch 70 es évek melegjog harvey milk diego luna 8 9 victor graber alison pill legjobb férfi főszereplő legjobb forgatókönyv

A bejegyzés trackback címe:

https://eztneztem.blog.hu/api/trackback/id/tr93067871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása